Jak regeneracja snem wpływa na trening i codzienną wydajność?

Sen, choć często niedoceniany, odgrywa kluczową rolę w naszym zdrowiu i codziennym funkcjonowaniu. Gdy zerwiemy choć jedną noc, niemal natychmiast możemy odczuwać zmęczenie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Jednak, czy zastanawialiśmy się nad tym, jak regeneracja organizmu w czasie snu wpływa na trening oraz nasza codzienna wydajność?

Czym tak naprawdę jest zdrowy sen?

W dzisiejszych czasach często używa się pojęcia “zdrowy sen”, tylko na czym ono dokładnie polega? Jak się okazuje, nie jest to jedynie ilość godzin spędzonych w łóżku, ale także jakość czy odpowiednia głębokość. Możemy go rozpoznać m.in. po tym, że rano budzimy się:

  • wypoczęci,
  • pełni energii,
  • w dobrym humorze.

Aby zacząć się właściwe wysypiać, należy przede wszystkim zadbać o regularny harmonogram snu, a także unikać wszelkich zakłócaczy. Jest niezwykle ważne, gdyż istnieje wiele korzyści, które każdy z nas może osiągnąć dzięki właściwemu wypoczynkowi. A jakich?

Zdrowy sen a codzienne funkcjonowanie

Sen jest potrzeby każdemu człowiekowi i nic dziwnego – w końcu umożliwia prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Jednak to nie wszystko, gdyż u osób trenujących zdrowy sen przede wszystkim prowadzi do:

  • regenerację mięśni, co jest ważne przy częstych treningach,
  • poprawy zdolności umysłowych oraz fizycznych, przez co możemy lepiej skupić się na treningu lub wykonywanych przez nas zadaniach
  • regulacji poziomów hormonów, co m.in. wpływa na proces regeneracji mięśni, czy wzrost organizmu,
  • poprawy metabolizmu, co jest istotne dla utrzymania prawidłowej masy ciała oraz zdrowego apetytu,
  • rozwoju masy i siły mięśniowej, co wynika głównie z rozbudowy masy mięśniowej.

Jak poprawić jakość snu?

Oczywiście każdy z nas chce móc zdrowo się wyspać, jednak nie jest to takie proste. Przede wszystkim należy przestrzegać zasad higieny snu. Jest to zbiór norm, zachowań oraz nawyków, które po regularnym praktykowaniu są w stanie wpłynąć korzystnie na jakość oraz głębokość naszego wypoczynku. Kwestia ta obejmuje gównie komfortowe łóżko, w skład którego wchodzi materac dopasowany do potrzeb użytkownika, a także liczne akcesoria sypialniane. Uwzględnia się tutaj głównie korę, poduszkę oraz stelaż. Jednak nie bez znaczenia jest także:

  • unikanie nikotyny, alkoholu czy kofeiny w godzinach wieczornych, gdyż pobudzają one organizm i utrudniają zasypianie,
  • spożywanie lekkostrawnej kolacji 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka, gdyż nie obciąża to żołądka,
  • zrezygnowanie z drzemek w ciągu dnia, zwłaszcza w godzinach popołudniowych i wieczornych, gdyż utrudnia to zasypianie oraz obniża jakość wypoczynku.

Zapewniając naszemu organizmowi odpowiednią dawkę snu, inwestujemy w jego zdolność do regeneracji, budowania siły oraz skutecznego radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Zatem nie czekajmy i stosujmy się do zasad higieny snu, inwestując m.in. w dobry materac!

Artykuł sponsorowany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17 + dziewięć =